Rendering bransch

Ordlistan arkitektoniska visualisering

 

Rendering branschen är full av termer, ord och fraser som inte alla förstår. Här är en kort lista för nybörjare att fastna innan dykning i.

Personer inom 3D-rendering kan vara kända för att använda en speciell kod av ordstäv, nomenklatur, slagord och gutturala stön som kan också betraktas som ett främmande språk. För dem inte invigt nyanserna i dessa villkor, lyssna på kollegor diskutera det inre arbetet i V-Rays senaste patchen anteckningar kan medföra plötslig migrän och magkramper.

Den liten ordlistan över termer syftar till att bättre bekanta den out-av-den-vet bland oss med sätt rendering konstnärer och tekniker kommunicerar med varandra. För dem som vill hyra rendering frilansare, är det bäst att vara upp till snus när man försöker dechiffrera bara exakt vad sjutton dina perspektiv anställda pratar om.

Naturligtvis, detta är inte en fullständig lista, och det är säker på att dussintals nya, trendiga fraser och tekniska termer att dyka upp i den tid det tar mig att skriva denna artikel. Här är att inte veta.

I alfabetisk ordning: 3D-modell – en datorgenererad samling av flygplan, linjer, vektorer och maskor som skapas i en tre dimensionell rymd. En 3D-modell kan ha material och belysning som tillämpas av rendering bilder och animationer.

3D-visualisering – bild, animation eller en interaktiv upplevelse som representeras av en tre dimensionell skildring, normalt genereras av en dator.

Augmented Reality – överlagras en återgivna, datorgenererade bild över den verkliga världen via en andra skärm eller VR headset anses vara förstärkt verklighet. Det kan användas för att visa upp ett byggkoncept som det så småningom kommer att ses som det är konstruerat.

CPU – stativ för dator Processing Unit. Detta refererar till kärnan processorkraften i din dator. Många renderingsmotorer kan använda endast CPU-kraft, vilket gör det onödigt att ha en dyr GPU installerad.

Utkast – innan en slutbehandlad rendering är inställd att genereras, bör utkastet till vyer skapas för att justera belysning, kamera och materialitet innan spendera tid att producera en högupplöst version av rendering.

Entourage – personer, föremål, bladverk och sammanhang som kan läggas till rendering av en byggnad eller interiör att ge det skala, relatability och realism.

Flythrough – en kort, renderade animering som ger betraktaren med en omfattande visning av ett konceptuellt arbete av arkitekturen.

Ramar – kallad när rendering animationer, den behöver vara konstruerade av enskilda renderade bilder, även ramar. De flesta animeringar återges på 24 eller 30 bildrutor per sekund.

GPU – står för Graphics Processing Unit. I visualisering världen, kan det användas för att beskriva en typ av renderingsmotor som använder datorns grafikkort för att göra det mesta av den tunga beräkningar.

Fotorealism – uppnåendet av att få en återgiven bild visas som om det var en bild tagen av något i verkliga livet.

Plugin – en extra verktygsuppsättning eller motorn för grafikrendering som kan utnyttjas internt inom ett 3D-modellering program.

Ray Tracing – en typ av dator rendering som inbegriper spårning Ljusets väg genom pixlar, vilket resulterar i foto realistiska skuggor, belysning och materialitet.

Rendering – datorgenererade bilden som resulterar från att kombinera en 3D-modell med belysning, textur och olika kameravinklar. Rendering kan antingen vara en stilla bild, animation eller interaktiv upplevelse.

Konsistens – 2D bildfiler som kan manipuleras och tillämpas på objekt i en 3D-modell för att återges som ett visst material. Texturer ge en rendering liv, och göra det förefaller realistiska.

Två punkt perspektiv – en typ av ritning eller rendering som har två pekar av konvergerande perspektiv. Detta är den vanligaste typen av perspektiv och resultat i ritningar som visas när vi ser dem i verkliga livet.

Virtual Reality – en datorgenererad erfarenhet som ger användaren möjlighet att digitalt uppleva en begreppsmässig byggnad, inredning, eller urban koncept.